Verhalen van Loodsen

Kiesplicht

KIESPLICHT

Er zijn nog maar enkele landen waar men verplicht is te kiezen, waaronder België.Vele andere landen laten het over aan de kiezer of hij gaat of niet.

Bretellen

In de jaren 1955 voeren er nog meerdere “Liberty” schepen en “Empire” modellen rond. Op het einde van hun leven werden die schepen vol geladen met “scap-Iron” met bestemming Het Verre Oosten. Daar verdween het schip en de lading in de oven om nieuw staal van te maken.

Mail naar Havenschepen M. Van Peel nav publieke beschimping van de Loodsen

Naar aanleiding van een stakingsgolf tegen de plannen van Minister Homans kwam Dhr M. Van Peel op het  televisienieuws zijn beklag doen. Daarbij gooide dhr Van Peel met bedragen van onze inkomsten (gemiddeld 7000 euro per maand voor 25u werk per week). De schade is geschiedt en de loodsen zijn de zwarte piet!

Ons lid en gepensioneerd chefloods Louis Cloet klom in de digitale pen en gaf weerwoord aan Dhr. M. Van Peel met de e-mail die u hier kunt lezen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/18/nieuw-protest-tegen-hervormingen-homans-loodsen-staken-heel-wa/

Practical Jokes

WAAR GEBEURD       PRACTICAL JOKE 1

 

We hadden reeds in 1953 meerdere loodsen die een broeder hadden in de zeedienst en zo was Roger Legein, zoon van August Legein en Louis Legein was zijn oom, maar die had geen kinderen. Enkel om te weten om welke Legein het gaat.

 

Zo werd Roger afgehaald op de Westpost op een zondagmorgen, er waren wel 12 loodsen aan boord en weinig schepen verwacht. Er stond ook een Nederlandse loods op de brug, die uitkeek naar een aflosser na 24 uur.

Jamaica Story

Als Visserszoon leefde ik mijn jeugd in de visserij en mijn jongens-droom was “ Ooit schipper te worden op een Yslandvaarder. „ Hoezo Yslandvaarder? Wel omdat de grootste vissersvaartuigen ( de visbakken genoemd in de volksmond ) naar Ysland voeren om er te vissen op kabeljauw. Daarenboven had de schipper van een Yslander een hoog aanzien, ( de status van een baron ). Door omstandigheden ben ik geen visser geworden, wel officier op de lange omvaart – dus was voor mij het zeewater ook altijd nat en smaakte naar zout.

"20 minutes notice..."

Graag wil ik nog wat ervaringen kwijt die ik in mijn 37,5 jaar bij het het Loodswezen beleefd heb en die nog voor de nieuwe loodsen kunnen van nut zijn. Mijn twee zonen die loods geworden zijn heb ik ook de nodige feedback gegeven om het vak op een prettige manier te doorlopen.

Waar gebeurd. Op een zekere dag op de Westpost werd ik geroepen om een Dart, vermoedelijk de Dart Europe te beloodsen , bestemming Antwerpen. Kom ik boven op de brug en de kapitein zegt tegen mij: « I know you, wont you forget to give me 20 min. notice » we schoten allebei in een lach, No, I wont ».

Vodka

Smokkelen, dit is het vervoeren van koopwaren over land, te water of door de de lucht met als doel ze te verkopen bij aankomst, zonder daarbij de verschuldigde douanerechten of andere taksen te betalen. Dit is strafbaar met geldboeten en of celstraffen. Dit weet ieder sterveling en toch, weinig mensen op leeftijd kunnen beweren dat ze nog nooit in hun leven gesmokkeld hebben, en zeker is dat niemand het durft uitzingen dat hij nog nooit werd bekoord om ook eens te smokkelen.

Een Lange en een Korte zeereis!

Toen ik, velen jaren terug, opgeleid werd tot loods, en hiervoor vele uren stage moest lopen op zeeschepen, merkte ik al vlug dat de kennis van de engelse taal, dé maritieme taal, bij de meeste russische bemanningen zwakker dan ondermaats was. Gezien taal, en bij voorkeur het engels, zeer belangrijk is voor de communicatie, en de communicatie aan boord een zeer belangrijk werktuig is van de loods, besloot ik reeds vroeg om zelf russisch te leren – op mijn eentje.

Pagina's

Abonneren op RSS - Verhalen van Loodsen